حقوق الوطن .. وحقوق الأنسان .

حقوق الوطن .. وحقوق الأنسان .

الاثنين، 17 أبريل 2017

نماذج مشرفة

نماذج مشرفة
اــــــــــــــــــــــــــــ

                         الحكاية دى عرفتها إمبارح بس  بالصدفة .. رغم أنها من فبراير الماضى !!.. ويمكن قبل كده كمان .. لكن  لا  الأعلام  ، ولا الصحافة  أتكلموا ، أو سلطوا الضوء عليها كالعادة  .. لأن المصايب والسلبيات عندهم أهم !! ..وبتجيب مشاهدات عالية .. وأعلانات بفلوس كتيرررررة !! .. وده الأفضل طبعا .. بس مش عارفين الأفضل لمين ؟
              والحكاية حكاية بنت صغيرة مصرية ( 17 سنة ) أسمها ( دينا موسى ).. وهى من أبوين مصريين ، ومولودة وعايشة فى بنسلفانيا ــ أمريكا .. ومن غير ما أدخل فى تفاصيل ــ  ممكن تعرفوها من جوجل ــ لو كتبتوا أسمها .
             الخُلاصة أن الفتاة المصرية أبتكرت محلولاً سائلاً يوقف نزيف الجروح في غضون 10 إلى 12 ثانية .. وأطلقت على المركب الكيميائي الذي أخترعته  «هيموستات في- سيل»،..   ولهذا المركب إمكانات ضخمة في المجالين الطبي والعسكري ،  بحيث سيمكن علاج جروح الجنود فى الحروب ، ومصابى الحوادث الخطيرة  في غضون ثوانٍ ــ ومهما كان الجرح كبيرا والنزيف كثيرا ــ .. وتخيلوا أهمية  هذا الأبتكار الذى يمكن أن ينقذ أرواح الملايين من جرحى الحروب ، والحوادث  ، والذين يموتون نتيجة النزيف المستمر ، وعدم إيقافه فى الوقت المناسب .. بصراحة ده أبتكار العصر.. وسيُخلد أسم ( دينا موسى ) فى التاريخ الطبى ، والتاريخ كله .
               وقد فازت المخترعة الصغيرة (دينا موسى) بجوائز عدة عن العمل الذي قامت به ، بما في ذلك جوائز من شركة «جوجل» .. ومن وكالة الفضاء الأميركية (ناسا) .. ومن الخارجية الأمريكية .. وقد أجرى العديد من القنوات الأمريكية والبريطانية  ، والعالمية ،  لقاءات متعددة مع العالمة المصرية الصغيرة .. وأحنا ولا أحنا هنا !!.. أو على الأقل لم نُسلط الضوء بالقدر الكافى على هذه المخترعة المصرية الصغيرة .. ويوجد مثلها كتير ــ بالمناسبة يعنى ــ .. بس أعلامنا المرئى والمكتوب  بعافية شوية .. وربنا يشفيه مما فيه !!
بقلــــــــــم
صــــلاح إدريــــــس

salahedris@gmail.com





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق