حقوق الوطن .. وحقوق الأنسان .

حقوق الوطن .. وحقوق الأنسان .

السبت، 15 أكتوبر 2016

الفلبين تمحو تجار المخدرات بأستيكة !!!!!

الفلبين تمحو تجار المخدرات بأستيكة !!!!!

رئيس الفلبين رودريجو دوتيريت.. لسه مابقالوش 100 يوم فى الحكم .. وقرر أن الفلبين مايكوةنش فيها مخدرات .. فرجع عقوبة الأعدام  بعد إلفاؤها من سنوات .. وكل يوم بيعدم 36 تاجر مخدرات من المقبوض عليهم متلبسين أو معترفين ..  . وقبض على كل رجال الشرطة ،والقضاة ،والوزراء الذين ثبت تورطهم فى تجارة المخدرات خلال سنوات طويلة من الفساد والمحسوبية فى البلاد ..  وأعدم لغاية دلوقت 3600 تاجر مخدرات .. وقبض على 22 ألف .. وأتفاجىء بـ 750 ألف تاجر سلموا أنفسهم طواعية .. ووعدهم بإيداعهم مصحات ومراكز للعلاج .
بيقولك (ياداخل بين البصلة وقشرتها ماينوبك إلا صنّتها ).. وهو ده اللى حصل مع أوباما  لما أبدى أعتراضه على هذه الأجراءات فقال له الرئيس الفلبين بالحرف : ( مالكش دعوة ياأبن العاهرة )؟؟
ونفس الكلام قاله على منظمة العفو الدولية .. ولما الأتحاد الأوربى وصف أجراءات بالوحشية  قال لهم بالحرف : (( كلكم نسوان ليل ..ولقطاء ))..
أنا أعتقد أن هذا الرجل لو أستمر على هذا النهج .. بس بأمانة ،وشرف ،ومن غير غرور ،وعنجهية ،وإفتراء ، يبقى  سيرتفع بالفلبين إلى مصاف الدول العظمى خلال 10 سنوات بالكتير.. وبكرة نفكر بعض لو كان لنا عمر .





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق