حقوق الوطن .. وحقوق الأنسان .

حقوق الوطن .. وحقوق الأنسان .

الجمعة، 25 يناير 2019

عايزة أشتغل رقاصة ياعمو !!

         
عايزة أشتغل رقاصة ياعمو !!

           بقالى أكتر من 20 سنة بأكتب مقالات ساخرة فى السياسة والأجتماع وغيرهما .. ومفيش ولا مقالة حظيت بنسب قراءة .. وإعادة نشر  زى المقالة دى .. وشكرا للصديق الغالى القاضى الجليل الدكتور/ شريف العبد.. والأبنة الغالية هند سلامه ..اللى فكرونى بيها من كام يوم .. والمقالة نشرتها أول مرة فى (جريدة المصرى اليوم) فى 16 ديسمبر  2007.. ( يرجى مراعاة التاريخ والتوقيت الزمنى عند القراءة ) .. ثم إعادت جريدة القدس العربى نشرها فى نفس الأسبوع .. ثم جريدة المصرى المهاجر التى تصدر بالعربية فى كاليفورنيا بأمريكا .. ثم عدة جرائد خليجية وعربية  .. والله أعلم بالنيات لمن أعادوا النشر .. لكن ماأقدرش أنكر سعادتى طبعا  بكل هذا النشر .. رغم علمى أن أكثر نوايا من أعادوا النشر كانت نوايا مش ولا بُد !!
وهاأنا أعيد نشرها عليكم أحبائى  .. لأنها صالحة لكل زمان .. وأصلح لزماننا الردىء اللى متهببين  وعايشنه حاليا!! .
*********
         ((  كنا زمان واحنا أطفال لما يسألونا: عايز تطلع إيه يا حبيبي لما تكبر؟ كان الجواب دائماً حاجة من اثنين (دكتور) أو (ضابط) .. والأقلية كانت تقول مهندس، وكانت الوظيفتان الدكتور - والضابط ..هما أحسن الأعمال وقتها.. وأكثرها احتراماً ، وقد تكون الأكثر احتراماً حتي الآن ، ولكنها بلا شك ليست أحسن الأعمال... فالدكتور بتاع زمان كان بيتخرج وأمامه الحلم المعروف بتاع الـ٣ عين (عيادة + عربية + عروسة)... وكان ممكن يحققه بالفعل في ٣ أو ٤ سنين ، لكن دكتور اليومين دول يا ولداه ماعندوش أي أحلام!! لأنه عارف أنه مهما يحلم فلن يتحقق شيء.. لأن الدكاترة عددهم أصبح بمئات الألوف..ومازالت جامعاتنا تخرج كل عام عشرات الألوف!!
               أما وظيفة الضابط فقد أصبحت مكروهة من الجميع.. من الشعب العادي، ومن الضباط أنفسهم نتيجة للحملات الإعلامية عليهم.. بسبب تجاوزات بعضهم واتهامهم في قضايا التعذيب ، والحكم علي بعضهم بالفعل ، مما أدي بطبيعة الحال  إلي تغيير نظرة الناس لهم... ده غير رواتبهم الضعيفة والتي لا تتناسب لا مع ساعات عملهم المتواصلة ،أوطبيعته الخطرة .. وهناك أقوال عن زيادة نسبة الضباط الذين يطلبون إحالتهم للمعاش المبكر أكثر من أي وقت مضي!!
             لكل ما سبق، وحالة الجوع الجماعي التي يعيشها أكثر المصريين ، فإنك إذا سألت أي طفل: عايز تطلع إيه يا حبيبي لما تكبر، سيرد: لاعب كورة ... ممثل ...مذيع بالفضائيات... لأن دول هم القدوة والمثل حالياً ، وهم أسياد البلد بملايينهم التي يحصلون عليها.... ولو سألت أي بنت سترد: نفسي أكون رقاصة ياعمو.... واشمعني رقاصة يا حبيبتي؟؟ علشان الرقاصة ياعمو بتاخد في الليلة الواحدة من ٥٠٠٠ جنيه إلي ٥٠٠٠٠ جنيه (حسب مؤهلاتها المطلوبة!!!! وعدد الأماكن التي ترقص فيها) ، واضرب المبلغ ده في عشرة في الأعياد ورأس السنة وخلافه.
وحسب إحصائيات رسمية صادرة عن جهاز الرقابة علي المصنفات الفنية ( 2006 )، فإن هناك ٧٢٠٠ فتاة يتقدمن للجهاز سنوياً للحصول علي رخصة راقصة ..بواقع ٢٠ راقصة يومياً !! والنسبة في ازدياد مستمر..!!! وربنا يخلي حكومتنا الرشيدة.. وزغردي ياللي مانتش غرمانة!!! )) .
بقلــــــــــم
صلاح إدريس





مالقوش فى الورد عيب .. قالوا يااحمر الخدين !!

        بعض الناس يهاجمون منتدى الشباب المنعقد حاليا بشرم الشيخ .. بعضهم يهاجم بنية سيئة ..وهدف مدفوع الأجر لتشويه كل جميل .. وكل إنجاز ونجاح على أرض مصر ... والبعض الآخر يهاجم عن جهل .. ونظرة ضيفة .. والنظر تحت الأرجل وليس للمستقبل .. والسير كالقطيع وراء هذا أو ذاك ..  دون حتى أن يكلفوا أنفسهم متابعة المنتدى ، وجلساته ، وفعالياته المبهرة ..والمؤثرة بلا شك فى مسيرة التنمية على أرض المحروسة .. ورغم عدم أنتهاء أعمال المنتدى .. إلا أننى أردت أن أرد على كل المشككين .. وأيضا لدعوتكم وتحفيزكم جميعا لمتابعة جلسات المنتدى السابقة  واللاحقة لتعرفوا أكثر .
أهم مكاسب المنتدى وبأختصار :ــ
1ــ  أننا بنكتشف بأستمرار أننا نملك شباب زى الفل .. قادر على الأبتكار .. والتواصل .. والإدارة .. وأعطونا جميعا أمل حقيقى بأن مصر بخير .. والقادم أفضل بإذن الله وعونه .
2 ــ  لو تابعتم الصحف والأعلام العالمى كله ــ تقريبا ــ لأدركتم أن مصر فى واجهة كل الأخبار  .. وأحاديث ..وتصريحات ..وبوستات الـ 5000 شاب أجنبى المشاركين فى المنتدى تتصدر العالم كله .. وهى دعاية سياسية وسياحية  لا تقدر بمال ..ولم يكن ممكنا تنفيذها وتأكيد مصداقيتها إلا من خلال هؤلاء الشاب ..الذين نقلوا أجمل صورة عن مصر وقياداتها وشبابها .
3 ــ  بعد نقل هذه الصورة الجميلة .. بدأ بالفعل تواصل العديد من الدول والمؤسسات الدولية والمستثمرين الأجانب  للمشاركة فى تنفيذ التنمية والبناء والأستثمار فى مصر .. وكل هذا والمؤتمر لم ينتهى بعد .. فماذا سيحدث يعد أنتهاء فعاليات المؤتمر .
4 ــ إمبارح كانت أسئلة الشباب العالمى للرئيس مباشرى وسريحة جدا جدا  .. وكانت إجابات الرئيس عليها أيضا مباشرة وصريحة جدا جدا .. وتم نقل كل الأسئلة والأجوبة عبر أكبر الفضائيات فى العالم ..وستتوالى اليوم وغدا المقالات عن الرؤية السياسية المصرية من مصدرها الرئيسى وليس من الأعداء الذين يبثون الآكاذيب والأشاعات .. يمكنكم متابعة كل ذلك ــ لو فاتكم ــ من اليوتيوب .
5 ــ  إستعراض الوزراء المختلفين لسياسات الدولة عبر وزاراتهم .. بكل وضوح وشفافية .. يعظم صورة مصر لدى العالم .. ويضع المصريين كلهم فى الصورة الكاملة لما يحدث وسيحدث بعون الله .
 6 ـــ  العديد من المؤسسات والمنظمات العالمية قررت أن تعقد مؤتمراتها فى شرم الشيخ بعد أن تم بناء وتجهيز  مدينة كاملة للمؤتمرات بكل التجهيزات العصرية والتكنولوجية المطلوبة  ..وتسع آلاف وآلاف من المشاركين .. ولكم أن تتخيلوا حجم المكاسب السياسية والدعائية  لمثل هذه المؤنمرات العالمية .
6 ـــ المتشككون  والداعون بأن البلد فى حاجة إلى كل مليم تم صرفه على المؤتمر .. أريد أن أؤكد أن الدولة لم تدفع مليما واحدا من ميزانيتها .. وكل مصاريف المؤتمر من الألف للياء قام بها شركات مقاولات كبرى .. ومؤسسات مصرية عملاقة ..ومستثمرين .. وفنادق .. وحتى أفراد من المعتربين .. ودون أن ينتظروا أى عائد لهم .. ولكن ربك رب قلوب .. فقد تحقق عائد مادى كبير  عليهم جميعا وفاق كل التوقعات .. لدرجة أنه الآن وقبل أنتهاء المنتدى  أعربت شركات كبرى ومؤسسات ومستثمرين مصريين عن رغبتهم فى المشاركة فى المنتدى القادم  2019
المكاسب كثيرة جدا ياشباب .. والتفاصيل متعددة  .. وأنا أدعوكم لمتابعة المنتدى وجلساته  لتعرفوا أن مصركم بخير .. وأن القادم أفضل بإذن الله .
بقلـــــــــــــم
صـــــلاح إدريــــــس
تم نشر المقال بجريدة ( الوطن ) .. عدد الثلاثاء 6 نوفمبر 2018
http://alwatneg.org/tfr/2861

الثلاثاء، 6 نوفمبر 2018

التعويـــــــــــــــــــــــــــــذة النوبيــــــــــــــــــــــــــــــــــة !!


مالقوش فى الورد عيب .. قالوا يااحمر الخدين !!

        بعض الناس يهاجمون منتدى الشباب المنعقد حاليا بشرم الشيخ .. بعضهم يهاجم بنية سيئة ..وهدف مدفوع الأجر لتشويه كل جميل .. وكل إنجازونجاح على أرض مصر ... والبعض الآخر يهاجم عن جهل .. ونظرة ضيفة .. والنظر تحت الأرجل وليس للمستقبل .. والسير كالقطيع وراء هذا أو ذاك ..  دون حتى أن يكلفوا أنفسهم متابعة المنتدى ، وجلساته ، وفعالياته المبهرة ..والمؤثرة بلا شك فى مسيرة التنمية على أرض المحروسة .. ورغم عدم أنتهاء أعمال المنتدى .. إلا أننى أردت أن أرد على كل المشككين .. وأيضا لدعوتكم وتحفيزكم جميعا لمتابعة جلسات المنتدى السابقة  واللاحقة لتعرفوا أكثر .
أهم مكاسب المنتدى وبأختصار :ــ
1ــ  أننا بنكتشف بأستمرار أننا نملك شباب زى الفل .. قادر على الأبتكار .. والتواصل .. والإدارة .. وأعطونا جميعا أمل حقيقى بأن مصر بخير .. والقادم أفضل بإذن الله وعونه .
2 ــ  لو تابعتم الصحف والأعلام العالمى كله ــ تقريبا ــ لأدركتم أن مصر فى واجهة كل الأخبار  .. وأحاديث ..وتصريحات ..وبوستات الـ 5000 شاب أجنبى المشاركين فى المنتدى تتصدر العالم كله .. وهى دعاية سياسية وسياحية  لا تقدر بمال ..ولم يكن ممكنا تنفيذها وتأكيد مصداقيتها إلا من خلال هؤلاء الشاب ..الذين نقلوا أجمل صورة عن مصر وقياداتها وشبابها .
3 ــ  بعد نقل هذه الصورة الجميلة .. بدأ بالفعل تواصل العديد من الدول والمؤسسات الدولية والمستثمرين الأجانب  للمشاركة فى تنفيذ التنمية والبناء والأستثمار فى مصر .. وكل هذا والمؤتمر لم ينتهى بعد .. فماذا سيحدث يعد أنتهاء فعاليات المؤتمر .
4 ــ إمبارح كانت أسئلة الشباب العالمى للرئيس مباشرى وسريحة جدا جدا  .. وكانت إجابات الرئيس عليها أيضا مباشرة وصريحة جدا جدا .. وتم نقل كل الأسئلة والأجوبة عبر أكبر الفضائيات فى العالم ..وستتوالى اليوم وغدا المقالات عن الرؤية السياسية المصرية من مصدرها الرئيسى وليس من الأعداء الذين يبثون الآكاذيب والأشاعات .. يمكنكم متابعة كل ذلك ــ لو فاتكم ــ من اليوتيوب .
5 ــ  إستعراض الوزراء المختلفين لسياسات الدولة عبر وزاراتهم .. بكل وضوح وشفافية .. يعظم صورة مصر لدى العالم .. ويضع المصريين كلهم فى الصورة الكاملة لما يحدث وسيحدث بعون الله .
 6 ـــ  العديد من المؤسسات والمنظمات العالمية قررت أن تعقد مؤتمراتها فى شرم الشيخ بعد أن تم بناء وتجهيز  مدينة كاملة للمؤتمرات بكل التجهيزات العصرية والتكنولوجية المطلوبة  ..وتسع آلاف وآلاف من المشاركين .. ولكم أن تتخيلوا حجم المكاسب السياسية والدعائية  لمثل هذه المؤنمرات العالمية .
6 ـــ المتشككون  والداعون بأن البلد فى حاجة إلى كل مليم تم صرفه على المؤتمر .. أريد أن أؤكد أن الدولة لم تدفع مليما واحدا من ميزانيتها .. وكل مصاريف المؤتمر من الألف للياء قام بها شركات مقاولات كبرى .. ومؤسسات مصرية عملاقة ..ومستثمرين .. وفنادق .. وحتى أفراد من المعتربين .. ودون أن ينتظروا أى عائد لهم .. ولكن ربك رب قلوب .. فقد تحقق عائد مادى كبير  عليهم جميعا وفاق كل التوقعات .. لدرجة أنه الآن وقبل أنتهاء المنتدى  أعربت شركات كبرى ومؤسسات ومستثمرين مصريين عن رغبتهم فى المشاركة فى المنتدى القادم  2019
المكاسب كثيرة جدا ياشباب .. والتفاصيل متعددة  .. وأنا أدعوكم لمتابعة المنتدى وجلساته  لتعرفوا أن مصركم بخير .. وأن القادم أفضل بإذن الله .
بقلـــــــــــــم
صـــــلاح إدريــــــس  



­­المحروسة .. وبـــرام التورلــى  !!
          عارفين برام التورلى  ؟  التورلى دى طبخة حلوة  ورخيصة  ، ودايما ست البيت تعملها فى آخر الشهر  ، وتجمع فيها زبالة التلاجة ، اللى بقالها شهر من بقايا الطعام  ، من بطاطس وكوسة  وفاصوليا وبسلة .. وأى خضار متبقى  حتى لو جزرة مكرمشة ومرمية فى درج التلاجة .. ويتجمع ده كله فى برام  مع شوية بهارات  ويتحط فى الفرن .. ولما يستوى  وتدوقه ماتبقاش عارف طعم الجزر من البطاطس من الكوسة ، لكن فى الآخر الطعم مقبول  وآهى أكلة وخلاص  ، خصوصا أننا آخر الشهر !!
            آهو العالم العربى النهاردة عامل زى برام التورلى ده !! مافيش حاجة لها طعم مميز ، وأتلخبطت الكوسة على الجزر على الطماطم ، ومابقيناش عارفين بناكل أيه ؟ ولا فيه أيه ؟
                  وأنا أتابع الوضع الحالى لمصر ، والنيران اللى موهوجة حواليها  ـــ من كل ناحية ـــ بهدوء وروية  ،  وبالراااااحة خااااالص  .. لقيت نفسى يأفتكر عراق صدام .. وليبيا القذافى .. ويمن عبدالله صالح .. وسوريا الأسد الأب والأبن  .. وغصب عنى  عملت مقارنة بزمان الحكام دى .. والزمن المهبب المنيل  اللى أحنا فيه !! أو  الأصح  اللى همه فيه !!  لقيت أن شعوب الدول الشقيقة دى ماشافوش يوم عِدل  من ساعة ماقامت مايسمى بثورات الربيع العربى فى البلاد دى .. وعارفك حاتقوللى ربيع مين ياعم دى عواصف وزعابيب وسيول !! يمكن يكون عندك حق  ، لأننا برغم موجة الحر الشديدة دى ، لكننا بنترعش من البرد نتيجة للعواصف اللى جايالنا من كل حتة .. لكن مانفدرش ولايمكن ننكر أن ثورة يناير  كانت مليانة بالأمال والنوايا الحلوة ..وزرعت الوطنية الحقيقية فى قلوب كتير من المصريين .. بعد ماأفتكرناها أنقرضت خلاص . !!
       ولقيت نفسى بأسأل نفسى سؤال تانى ( إجبارى ) :ـ  ياترى شعوبنا العربية ماينفعش معاها غير الحكم الديكتاتورى الباطش ؟  وهل الحرية والديمقراطية ضارة بصحة الشعوب العربية زى ماشفنا فى السنوات الأخيرة ؟
       ناس كتير قوى  حاتقولك : أيوة أحنا ناس ماينفعش معاها غير الكرباج !! وقلة الآدب !! والقمع ، والقهر ، والعين الحمرا !! ودليلهم واضح للكل ومش محتاج توضيح أكتر من كده  .
         فى الحقيقة  حكاية أنى قاعد فاضى وبأتأمل دى ( وبتأمل دى مالهاش دعوة بالقمل ، علشان ماحدش يفهمنا غلط !!  ) .. أكتشفت وأنا بأتأمل أن الحكاية ببساطة  هى فى كلمة واحدة بس  ( الأنتماء ) .. فالدول اللى أتكلمنا عنها  زى العراق وليبيا وسوريا واليمن ولبنان ، بيربطها كلها رابط واحد مشترك بينهم وهو عدم الأنتماء للوطن الأم ، والأنتماء الأول  والأهم فى الدول دى إما للقبيلة , أو الطائفة يعنى التعصب والعصبية  ، والتعصب تطرف ، .. فالعراق وسوريا ولبنان مثلا   عندهم سُنة وشيعة ودروز ومسيحيين وأكراد وعلويين وبعثيين وغيرهم .. واليمن وليبيا عندهم الحوثيين والحُمر والقذاذفة والمصراتية وغيرهم  !! والسبب الآول والأخير للمشاكل والنيران اللى والعة  ، والآلاف اللى بيتقتلوا كل يوم فى البلاد دى  ، سببه أن أنتماؤهم الأول ، أو تعصبهم وتطرفهم  هو الأنتماء الفرعى  !! أى للقبيلة أو الطائفة ، وليس الأنتماء الأكبروالأشمل والأهم للبلد  أو الوطن .. وأصبح كل فريق يريد أن يُغلب مصلحة قبيلته  ،أو طائفته على مصلحة وطنه  .. فتصادمت المصالح وحدث ماحدث ..ولسه بيحدث  .. وأمامنا وقت طويل لغاية ماينتهى .. وطبعا مانقدرش ننسى ولا نغفل الدور الرئيسى للغرب وفلوسه اللى بيزغلل بيها كل هؤلاء المتطرفين ..وبيلعب على مشاعرهم ..وأنتماءاتهم القوية لقبائلهم  ، ومعتقداتهم الضيقة .. وضاربين أنتمائهم للوطن والأرض بالجزمة القديمة !!
      هى دى نفس مشكلة الأخوان .. فأنتمائهم الأول للأخوان وبعدها أى حاجة تانية .. علشان كده خسروا كل معاركهم تقريبا  ، ولايمكن حايكسبوا أى معركة إلا إذا غلّبوا مصلحة الوطن على مصالحهم  ، وأشك أن ده حايحصل .. لأنهم خلاص راضعين الأخونة !! وجارية فى دمهم ،   وللأسف أتزفر واتعكر وخلاص !! وماينفعش فيه أى ترويق أوعلاج .
     عارفين عرايس المارونيت  بتاعة مسرح العرايس  .. فيه لاعب محترف وشاطر  قاعد فوق المسرح ، وماسك كل خيوط العرايس فى إيده  ، وهو اللى بيلّعبها ويحرّكها زى ماهو عايز  بالضبط !! آهو المتطرفين  أو الأرهابيين فى دولنا العربية  هى عرايس المارونيت ، واللاعب المحترف اللى بيلعّبها  ويحركها كلنا عارفينه !!.. واللعبة بتاعته ، والخيوط كلها فى أيده ، وهو بس اللى يقدر يحط النهاية اللى عايزها لمسرحيته اللى كلنا قاعدين نتفرج عليها ، وأحنا فاتحين بُقنا زى الهُبل ! ومش فاهمين أى حاجة ! أو عاملين نفسنا مش فاهمين !!!
         ومع كل ده لازم نحمد ونشكر ربنا  ، لأن  الشعب المصرى فى أغلبه  شعب منتمى  لبلده ، وبيحبها ، وبيعشق كل حبة رمل على أرضها .. وده بيبان قوى  قوى فى الأزمات  وساعة الشِدة ، من ثورة 19 لما الشعب كله فوض سعد زغلول للتحدث بأسمه  ، فى وقت لا كان فيه إنترنت ، ولا تليفون ، ولا راديو ، ولا حتى كهرباء ولا بوتجاز ، لكن الناس قدرت تتواصل  وبسرعة رغم الجهد والمشقة والبهدلة ، وعملوا التفويض لسعد باشا  .. وزى نكسة 67 .. وأنتصار 73 .. و25 يناير  .. و30 يونيه ... وفى الأستفتاءات  ، والحوادث المصيرية  ،  تبص تلاقى المصريين كلهم على قلب راجل واحد .. واللى كانوا مختلفين من ثوانى ، أتفقوا فى ثوانى برضه  !! من غير ترتيب  ، ولا أتفاق ، وتوحدوا بقدرة  قادر .. وأصبحوا راجل واحد ، مايهموش غير مصر المحروسة وسلامتها وأمنها وأمانها ..
      اللهم شكرا وحمدا لك ، فقد  كنت رحيما بمصر دائما ، وحميتها من كل أعدائها ، ومن شرور أنفس أبنائها ، ولاعجب أن من ذكرتها فى كتابك الكريم 5 مرات  فهى آمنة سالمة بدون  شك  بعونك ، ورعايتك ، ورحمتك ، ياأرحم الراحمين .
بقلـــــــــــم
صـــلاح إدريـــــــــس
تم نشر المقال بجريدة ( الوطن ) .. عدد الأحد 28 اكتوبر 2018
http://alwatneg.org/tfr/2822

الأغبياء اللى شايلين قِربة مخرومة !!


الأغبياء اللى شايلين قِربة مخرومة !!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
       أنا بصراحة زهقت وقرِفت من العرب وغبائهم  الدكر .. اللى ملازمهم مع النحس الدكر برضه !!
      موضوع السعودية ومقتل خاشقجى .. ومن غير ماادخل فى تفاصيل كلنا متابعينها لحظة بلحظة .. لكن اللى غايظنى وفارسنى هو الحملة المكثفة من أجهزة المخابرات الأمريكية والآوربية ،  ومعاها إعلامها الضخم  ، فى الهجوم على الملك سلمان وولى عهده .
           وطبعا الهدف واضح  وجلى .. وهو إسقاط السعودية ( رمانة الميزان فى الوطن العربى ) .. لأنه بسقوطها سيسقط الجميع .. ويتحقق الهدف والأمل اللى بيحلم بيه العالم المتمدين ( أسما فقط )!!  .. ومعاهم ستهم وتاج راسهم .. والمحرك  الأول والرئيسى لكل الأحداث ــ بلا أستثناء ــ إسرائيل .
         واللى غايظنى أكتر هو القطيع العربى اللى ماشى وراء الغرب .. سواء مصدقا .. أو مأجورا .. أو غبيا بالفطرة ,, ونسيوا أو تناسوا أنهم بيشاركوا فى دمار عالمهم .. وحياتهم .. ومستقبل أولادهم .. وماشيين كالبهائم وراء الهدف الغربى وكأنه هدفهم الأسمى .
         سنوات طويلة والكل بيهاجم السعودية  باتهامات  نشر الوهابية .. والفكر الإرهابى .. وكل الكلام اللى أنتوا عارفينه .. يبقى لما ييجى شاب مثقف وواعى وفاهم .. ويحاول يغير صورة السعودية بالقضاء على الفساد والمحسوبية .. وتغيير المفاهيم الوهابية اللى بقالها عشرات السنين بتتغلغل  وتسكن فى عقول ولادنا .. نقوم نهاجمه ونهاجم المملكة  من غير مانفكر  ونتمللى فى الصورة الكاملة اللى واضحة للعميان !!
          الغرب وأغبياء العرب بيهاجموا السعودية علشان واحد أتقتل .. مع أن القتلة فى السجن رهن التحقيقات .. لكن أحنا بنتصرف ونكون رأينا ..وكأننا عايشين فى المدينة الفاضلة ..ومافيش عشرات البنى آدمين  بيتقتلوا يوميا فى عالمنا العربى ..بسبب وبدون سبب .. وحتى الغرب اللى رافع راية الحرية والديمقراطية ،  كواليسه ودهاليزه مليانة بلاوى سودة ..أكتر بكتير من عالمنا العربى .. ويارب تكونوا لسه فاكرين سجون أبو غرِيب .. وجوانتانمو .. وغيرهما .!!!
             ربنا يهديكم وينور بصيرتكم .. ويزيل غبائكم .. وتفهموا أن المقصود هو أحنا كلنا مش السعودية ولا محمد  بن سلمان .. إن محور الشر الإسرائيلى  الأمريكى القطرى التركى الغربى مش حايسيبنا فى حالنا .. وحايفضل ورانا لغاية مايخربها ويقعد على تلها .. وساعتها سنبكى ونندم حيث لا ينفع الندم !!!
        أحنا بالبلدى الفصيح  .. شايلين قِربة مخرومة خرم كبير .. وبتخُر على راسنا .. وحاسين بيها ..ومع ذلك سايبينها تخُر  تخُر .. لغاية ماتغرقنا  وتموتنا .. وأحنا لسه بغبائنا مصممين نفضل شايلينها على راسنا .. وبكده يبقى غبائنا حايقتلنا عاجلا أو آجلا !!
بقلـــــــــــــــــم
صــــــلاح إدريـــــــــــس
تم نشر المقال بجريدة ( الوطن ) عدد الأربعاء 24 أكتوبر 2018 .
http://alwatneg.org/tfr/2812

الأطرش فى الزفة !!


الأطرش فى الزفة !!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
             حد فيكوا واخد باله من اللى بيحصل فى الأعلام المصرى .. وتغيير الشكل كله تقريبا .. وأختفاء وجوه كثيرة كانت محسوبة على النظام ( رغم أن الأقاويل بتأكد أن كله بندبير ورغبة الدولة ).. وأول المختفين وأهمهم (لميس الحديدى ) عن قناة سى بى سى .. اللى أسستها مع مالكها (محمد الأمين )..وهى أهم إعلامية فى القناة ، ويمكن فى مصر كلها .
          وكمان في أقل من شهر أختفى“تامر عبد المنعم”، المعروف بولائه وقربه من الرئيس “حسني مبارك”، والذي فوجئ بوقف برنامجه المذاع على قناة “العاصمة” .. وكمان أختفاء الأعلامى الغِلس(تامر أمين)، مقدم برنامج ( الحياة اليوم ) ..
               ده غير أختفاء المحامي (خالد أبو بكر) والإعلامية (نهاوند سري)  من قناة (الحياة) برضه ..
ومن قبلهم الإعلامي “عزمي مجاهد”، الذي سبق وأن اتهم الشعب المصري قبل غلق برنامجه والإطاحة به بأنه “شعب يخاف مايختشيش”.
          وكذلك مغادرة الإعلامي (عمرو الليثي) قناة (الحياة) التي تولى رئاستها لمدة 6 أشهر..  وكمان وقف برنامج (العاشرة مساءً) على قناة (دريم) الذي يقدمه المشعللاتى (وائل الأبراشي).. وبرنامجي “ملعب شريف” الذي يقدمه الإعلامي “أحمد الشريف”، و”صح النوم” الذي يقدمه الإعلامي ((محمد الغيطى ))..على فضائية ( إل تى سى ) .
          وفي أبريل الماضي، أوقفت شبكة أون تى فى (لبنى عسل، وعمرو خفاجي، ومعتز عبدالفتاح) ، وسبقهم في فبراير الماضي (عماد الدين أديب)، من فضائية (الحياة) بعد قطع البث عن برنامجه، فيما غاب رئيس تحرير “اليوم السابع”، (خالد صلاح)، عن المشهد الإعلامي بقناة (النهار) مع بداية 2018.
وكذلك خروج الإعلامي (عمرو أديب)، من أون اى فى   نهاية أبريل الماضي، والتعاقد مع شبكة قنوات إم بى سي
بصراحة أنا مش فاهم حاجة .. والشفافية والوضوح اللى الدولة والأعلام خاوتينا بيهم ليل ونهار ..مالهمش أى أثر فى هذه الموضوعات .. علشان كده حزر فزر  أيه الحكاية !!!! .. إما كل الأعلاميين دوول فوق أى شفافية ووضوح .. أو ده شغل تصفية حسابات وبرضه مش عارفين مين مع مين .. أو مين ضد مين .؟
لكن فى كل الحالات الدولة والأعلام بيعتبرونا إما بهايم .. أو جهلة .. أو على أحسن الظروف ( غير مهمين ولامؤثرين ).. وكل اللى علينا نعمله هو أن نسمع ..ونسعد .. ونصدق كل اللى بيتقالنا على الفضائيات.. مهما كان اللى بيتقال .. ومين ماكان اللى بيقوله .. مش عارف ليه حاسس إننا داخلين على مرار طافح !!
           وعلشان كده سايبينا عميان .. ونضرب أخماس فى أسداس .. بس الشهادة لله  همه حريصين أنهم يكرهونا فى التليفزيون من أساسه .. علشان كده سايبيلنا أحمد موسى !!!!!!!!
             والنبى ياأخوانا اللى عنده رؤية وتفسير لكل اللى بيحصل ياريت يقولنا ويفطمنا ع  الفولة .. بدل ماأحنا عاملين زى الأطرش فى الزفة  !!
بقلـــــــــــــــــــــم
صـــــــــــــــــلاح إدريــــــــــــــــس
تم نشر المقال بجريدة ( الوطن ) عدد السبت 13 أكتوبر
2018
http://alwatneg.org/tfr/2805

عايزين نشترى كبير .!!!


عايزين نشترى كبير .!!!
           مصر كلها عارفة إن الإسكندرية بيتنقسوا عن طريق البحر .. وحياتهم  هى البحر .. وفخرهم بالبحر .. وفسحتهم ، وسهراتهم ، ومتعتهم ، على  البحر ,, يبقى لما ييجى شوية بلطجية .. ورجال أعمال معاهم فلوس ..وأصلهم حرامية ،وتجار مخدرات .. وفاسدين ومفسدين ، من المحافظة ، والأجهزة التنفيذية  ، والمحليات .. وكل المحافظين اللى ترأسوا الإسكندرية مؤخرا ..وحتى الجديد اللى مابقالوش شهرين .. كل دوول تشاركوا وتعاونوا فى مساعدة السجانين بالبناء على  شاطىء الأسكندرية بالكامل .. وبناء أسوار عالية تحجب الرؤية للبحر .. إلا من خلال الكازينوهات والنوادى ..التى تقام بطول الشاطىء .. علشان يهلّبوا من الأسكندرانية والمصطافين كل اللى فى جيوبهم .. علما أن المقصودين بالسرقة والتهليب ( كالعادة )  همه الغلابة اللى متعتهم كوز درة .. وشوية ترمس على الكورنيش .. لكن المرتاحين فى البلد فمصيفهم فى مارينا ومراسى والساحل الشمالى كله .. ولو فيه راجل راضع من صدر أمه من المسئولين يقرب منهم  ولو بنظرة .. طبعا مايقدرش لأنهم ببساطة أصحاب البلد .. يبقى أنتوا كده مش بس بتسجنوا الأسكندرانية وضيوف الصيف المصريين الغلابة   .. لكن بتموتوهم !!.
          وحكاية الإسكندرية ده  مجرد مثال بسيط على اللى بيحصل فى مصر المحروسة كلها .. فرغم شغل الرقابة الإدارية الدؤوب ,, وضبطهم فاسدين ، ومرتشين  ، وولاد ستين فى سبعين .. بصفة شبه يومية .. ورغم أنى وغيرى من مئات الكتاب والصحفيين  كتبنا  مرارا وتكرارا أن فيه عصابات ساكنة ، ومعششة ، ومتغلغلة فى دواوين الحكومة .. ومؤسسات الدولة ..وهدفهم الأساسى هو تشوية صورة السيسى ..وإظهار ضعفه ،وقِلة حيلته ، علشان الناس تكرهه .. وبصراحة الهدف أبتدأ ينجح ويجيب نتيجة .. فالواضح أن الفساد منتشر .. والمحسوبيات  زى ماهى واكتر .. والوسايط على وِدنه .. ومجلس النواب بأعضائه عايمين فى مية البطيخ ..والفقراء بيزيدوا كماً وكيفاً !!
         ولآن الناس لاتثق فى أى مسئول غير السيسى .. فالملايين تطالبه بالتدخل شخصيا لإصلاح كل غلط فى البلد  .. سواء كبيرا أو صغير .. ومالناش دعوة بقى بالإشاعات ، والمؤامرات ، والسقا اللى مات .. الناس شايفاه سوبرمان .. أيوه شايفينه سوبرمان .. على الأقل فى القضايا اللى بتمس الشارع المصرى بفقراءه ومعدميه .. لأن السيسى  بالنسبة لكل المصريين هو الكبير .. ن فيه عصابات فى عصب الدولة ودواوين الحكومة هدفها تشويه صورة الر




      
ومفيش أمامهم  إلا الكبير فى البلد علشان يلحق الفساد اللى بدأ ينخر فى العظم.. وإن ماكانش عندنا كبير يبقى نشتريلنا كبير !!
بقلـــــــــــــــــــــم
صــــــلاح إدريـــــــــس
تم نشر المقال بجريدة ( الوطن ) عدد الجمعة 5 أكتوبر 2018
http://alwatneg.org/tfr/2801